LINEÁRNÍ POHON
Lineární pohon je náhradní alternativou k přímočarému hydromotoru, tvořenému hydraulickým válcem o průměru 250 mm, celkové délce (v zasunutém stavu) 3606 mm, přestavnou silou max. 150 kN a aktivním zdvihem 2500 mm. Zařízení je určeno pro ovládání zdymadlových vrat, segmentu obtoků a jiných prvků, používaných pro provoz plavebních komor.
Jedná se o elektromechanický lineární pohon (LP), který je tvořen pohybovým šroubem s maticí bez předpětí. Matice šroubu je přes dutý hřídel a spojovací skříň s vestavěným převodem s válečkovým řetězem spojena s planetovým diferenciálním reduktorem a elektromotorem. Mezi elektromotor a reduktor je vložen omezovač momentu, který chrání pohon před nadměrným zatížením. Elektromotor a reduktor jsou v základní konfiguraci umístěny nad pláštěm lineárního pohonu paralelně s jeho osou, což vyhovuje zejména při vodorovné zástavbě lineárního pohonu.
Silová mechanika lineárního pohonu je vložena v plášti z přesných trubek, výsuvný teleskop má korozně vysoce odolný tvrdochromový broušený povrch. Příruba pláště je opatřena dokonalými přesnými ucpávkami, výsuvný teleskop je veden v plášti lineárního pohonu a ve víku pláště vodícími pásky z organických materiálů. Vnitřní reakční momenty LP jsou zachyceny vodicí lištou a pouzdrem. Použité odlitky (spojovací skříň, oka a některé příruby) jsou z tvárné litiny, ocelové dílce a spojovací materiál jsou galvanicky zinkovány.
Všechny příruby pohonu jsou těsněny trvale pružným tmelem. Konce lineárního pohonu mají vestavěna bezúdržbová radiální kloubová ložiska s otvorem pro čep o průměru 90 mm, osové síly do pohonu jsou zachyceny naklápěcím ložiskem. Celý LP, včetně eletromotoru je dokonale utěsněn jak proti úniku vnitřní mazací náplně, tak proti vniknutí vody při zatopení pohonu a má vysokou protikorozní úpravu, zajištěnou použitím speciálního nátěru.
Jednotlivé agregáty nejsou odvzdušněny, takže je zamezena výměna vzduchu uvnitř pohonu, vnikání atmosférické vlhkosti a následná kondenzace vodních par uvnitř.
LP pracuje s velmi dobrou účinností a vzhledem tomu, že není samosvorný, je při zastavení aretován elektromagnetickou třecí brzdou, která je umístěna uvnitř příruby elektromotoru na jeho hřídeli. Elektromotor je bez chladicího ventilátoru, vykazuje horší odvod tepla a proto je chráněn proti nadměrnému ohřevu teplotními čidly. Zařízení je určeno výhradně pro krátkodobý a přerušovaný provoz.
Koncepce LP je variabilní a umožňuje umístění elektromotoru s reduktorem na spojovací skříni směrem k zadnímu oku, což připadá v úvahu zejména u svislého zastavění lineárního pohonu např. při ovládání stavítek.